среда, 18 марта 2020 г.

Інформатика - 8 клас - Урок 2


Тема: Величини символьного типу


ПРЕЗЕНТАЦІЯ до уроку



Перевірка домашнього завдання
Завдання 1. За введеними значеннями змінних a, b: Boolean обчислити значення логічних виразів a and b, a or b, а хоr b.
a := StrToBool(Edit1 .Text);
b := StrToBool(Edit2.Text);
v1 := a and b;
v2 := a or b;
v3 := a xor b;
Edit3.Text := BoolToStr(v1,True);
Edit4.Text ;= BoolToStr(v2,True);
Edit5.Text := BoolToStr(v3,True);
end;
Завдання 2.
1. Укажіть порядок виконання логічних операцій у логічних виразах:
           1            4        2                3
а) not a or not b and a
          2        1                 4         3             6               5
б) not not a and not b or c and d
2. Складіть таблиці істинності логічних виразів зі змінними логічного
типу а і b:
а) а or b or not b
б) not a or not b
в) a and not b or not a and b


Повторення
1. Яких значень може набувати змінна логічного типу?
2. Які операції можна виконувати над змінними логічного типу?
3. Обчисліть значення логічних виразів:
а) (А <= В) and (А = В - 1), якщо А = 2, В = 4;
б) (А <= В) or (А = В - 1), якщо А = 2, В = 4.


Вивчення нового матеріалу
Для величини, значенням якої є одиночний символ, використовують тип Char. Як вам вже відомо, всі символи, доступні комп’ютеру, утворюють таблицю символів. Кожен символ має в ній свій номер, який називають його кодом. Великі і малі літери англійського алфавіту та цифри в таблиці кодів упорядковані, тобто сусідні коди відрізняються на 1.
Значенням змінної символьного типу може бути будь-який символ: літери латиниці та кирилиці; цифра; розділовий знак. Це можуть бути також службові символи, які не відображаються на екрані.
Величина типу Char займає 1 байт пам’яті комп’ютера.
Для позначення константи типу Char у програмі символ беруть в одинарні лапки, наприклад 'А', 'З', ' ' (пробіл — теж символ). Символьне значення можна задати за допомогою його ASCII-коду із додаванням префікса #. Зокрема, так зручно позначати службові символи. Наприклад, символ повернення каретки — #13, символ нового рядка — #10.
Змінну типу Char можна порівняти з іншою змінною типу Char або із символьною константою за допомогою операцій порівняння (=, <>, <, >, <=, =>). Порівняння ґрунтується на тому, що кожному символу відповідає число — його код у таблиці. Таким чином, насправді порівнюються числові коди символів.
Порівняти значення типу Char:
var b: Boolean;
begin
b := 'A' < 'B'; {True}
Вправа 1. Вивести на форму символи за їх кодами.
var   S:Integer; C:char;
begin
     S:=StrToInt(Edit1.Text);
     C:=chr(S);
     Label2.Caption:=C;
end;
Ми використали нову функцію chr(S), яка перетворює код символу на сам символ.
Функція
Призначення
Тип результату
Приклад
Chr(X)
Повертає символ
за його
ASCII-кодом
Char
S := Chr (65);
S = 'A'
Ord(S)
Повертає числовий код
символу
S
Byte
К := Ord (‘Z’);
К
= 90
Pred(C)
Повертає символ,
попередній до С
Char
S := Pred ('b');
S = 'a'
Succ(C)
Повертає символ,
наступний за С
Char
S := Suce ('b');
S = 'c’
AnsiUpperCase (C)
Перетворює малу
літеру на велику
Char
S := AnsiUpperCase ('b');
S = 'B'

I.       Закріплення набутих знань
·        Яких значень можуть набувати змінні  символьного типу?
·        Які операції можна виконувати із символьними даними?
·        Яка функція повертає символ за його ASCII-кодом?
·        Яка функція повертає числовий код символу С?
·        Як порівняти значення символьного типу?

Виконати вправу 32
Для символу, що вводиться в поле Edit1, визначити код, наступний символ, попередній символ і відповідну велику літеру.
Створіть новий проект. Помістіть на форму кнопку Виконати.
Помістіть на форму п’ять компонентів Label, змініть їх заголовки згідно з рисунком.

Помістіть на форму п’ять компонентів Edit.
Створіть для кнопки обробник події OnClick.
var с: Char; n: Byte; st: String;
begin
St := Edit1 .Text;
с := st[1];
Edit2.Text := IntToStr (Ord (c));
Edit3.Text := Pred (c);
Edit4.Text := Succ (c);
Edit5.Text := AnsiUpperCase (c);
end;
Перевірте результат роботи програми при с = 'n'.
Перевірте роботу програми для різних значень с.


Домашнє завдання
1. Опрацювати п. 32
2. Розробити проект, який повертає код  введеного символа.
Реалізація:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var S:String; C:char; n:Integer;
begin
 S:=Edit1.Text;
 C:=S[1];
 n:=ord(C);
 Edit2.Text:=IntToStr(n);
end;




Комментариев нет:

Отправить комментарий